Het vegen over de Khoef[1]

juli 5, 2009

Hij zei: een persoon die de khoef draagt in een complete staat van reinheid en dan de staat van reinheid verlaat,[2] kan vanaf die tijd vegen. Deze wet is geldig voor een dag en een nacht in het geval van de niet-reiziger en voor drie dagen en nachten in het geval van de reiziger. Echter, wanneer het voor het einde van de periode verwijdert is, dan wordt de woedoh opnieuw verricht[3] (met de voeten volledig gewassen voordat de khoef opnieuw aan worden getrokken). Wanneer een niet-reiziger in een staat van onreinheid verkeerd en niet erover geveegd heeft totdat hij of zij aan het reizen is, dan mag deze persoon doorgaan met vegen als reiziger, met in overwegingname als startpunt de tijd waarin hij of zij in een staat van onreinheid vervallen is.[4]

Hij zei: Wanneer een niet-reiziger in staat van onreinheid verkeerd en (over de khoef) veegt als een niet-reiziger en vervolgens gaat reizen, dan mag de persoon doorgaan met het vegen over de khoef zoals een niet-reiziger[5] totdat de khoef verwijderd wordt. <Wanneer erover geveegd wordt als reiziger, voor een dag en een nacht of meer en de persoon dan een niet-reiziger wordt of terug komt van de reis>, [dan mag de khoef nog steeds geveegd worden als in staat van een niet-reizende[6] voordat het verwijdert wordt]. Het vegen moet uitgevoerd worden over een paar khoef of over iets dat daarvoor in de plaats gebruikt kan worden, zoals een korte dij-khoef of iets dergelijks, dat boven de enkels eindigt, [wat de twee uitstekende enkelbotten zijn]. Dikke sokken die niet van de voeten kunnen afglijden kunnen ook gebruikt worden. Als de sokken alleen op hun plaats kunnen blijven zitten door de schoenen, dan moeten de schoenen geveegd worden; echter wanneer de schoenen verwijderd worden, dan gaat de (staat van) reinheid verloren. Wanneer er een gat opgemerkt wordt in een khoef waardoor een deel van het voet bloot wordt gesteld, dan is het vegen over de khoef niet acceptabel. Het vegen moet volledig over de oppervlakte van de voet verricht worden. Het is niet toegestaan om over de onderkant te vegen met uitsluiting van de bovenkant. Zowel man als vrouw moeten hetzelfde doen.

________________
[1] Khoef is een soort schoen.

[2] Al-Khiraqi verwijst hier naar een persoon die geraakt is door een kleine onreinheid die hem onrein maakt, omdat de toelaatbaarheid van het vegen over de khoef alleen van toepassing is op kleine onreinheid. Het is niet toegestaan over de khoef te vegen wanneer men aangetast is door een grote onreinheid. (Al-Mughni, deel 1, pag. 207)

[3] Ibn Qudamah vermeld dat een andere overlevering van ibn Hanbal stelt dat in zo’n geval het acceptabel is om alleen de voet te wassen. (Al-Mughni, deel 1, pag. 210)

[4] Volgens ibn Qudamah wijst een andere overlevering van ibn Hanbal erop dat het startpunt genomen wordt vanaf de tijd van het vegen na het vervallen in de staat van onreinheid. (Al-Mughni, deel 1, pag. 212)

[5] Ibn abi Yaʿla bevestigt de authenticiteit van de overlevering welke de grondslag vormt van al-Khiraqi’s zienswijzen. Abu Bakr en zijn meester al-Khallal hangen de zienswijze aan dat in zo’n geval de persoon doorgaat met het vegen over de khoef als een reiziger. Ibn abi Yaʿla citeert al-Khallal zeggende dat ibn Hanbal zijn eerste zienswijze op had gegeven. (Tabaqat, deel 2, pag. 78) (Al-Mughni, deel 1, pag. 213)

[6] De versie van ibn Qudamah stelt dat in zo’n geval “de khoef verwijdert wordt zodra de persoon een niet-reiziger wordt of terug komt van de reis”. (Al-Mughni, deel 1, pag. 213).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

%d bloggers op de volgende wijze: